Episode 3: Hvorfor forlater kundene dine handlekurven og hva kan du gjøre med det?

Sist oppdatert: 11/12/2018

7 tips som hjelper deg få flere til å fulføre handelen i nettbutikken din! 

70% av alle kunder forlater handlekurven.. Ouch!

Dagens episode av Markedsføringspodden handler om konverteringsrate og SCAR (Shopping Cart Abandonment Rate). SCAR definerer de av kundene dine som legger produkter i handlekurven, men som ikke gjennomfører noe kjøp. I dag diskuterer Even og Eivind årsaker til at kunder forlater handlekurven – og hva du kan gjøre for å motvirke dette!

Er SCAR er problem? Hvor mange av de som legger i handlekurven forlater egentlig handlekurven? Det viser seg faktisk at dette gjelder så mange som 70% av kundene dine.. Ouch!

Gjør deg klar for å motta 7 tips som bidrar til å redusere SCAR. Her kommer en kort oppsummering av dagens lærdom:

7 årsaker til at folk forlater handlekurven:

  1. Ekstra kostnader de ikke visste om.
    Lite vekker mer mistillit enn for eksempel skjulte frakt- og håndteringskostnader. Gjennom dette vil du kun irritere kundene dine, som naturligvis føler seg lurt. Hvordan skal du løse dette problemet? Et stikkord er transparens.
  2. Kunden må registrere en bruker.
    Hele 35% av kunder har opplevd å bli tvunget til å lage en bruker, for å kunne fullføre et kjøp. Konsekvensen er at kunden opplever det som tungvint å handle av deg.
    Dette bør være lett å unngå. En enkel huskeregel er å ikke tvinge kunder til å ha en bruker og registrere seg.
    Det er selvsagt praktisk at kunder logger inn under et kjøp, men det finnes andre måter å få til autofyll på også.
  3. Handler av konkurrent etter research.
    Kunder foretar i økende grad research før kjøp. Denne årsaken til SCAR kan man dessverre ikke gjøre noe særlig mye med. Kunden kan vurdere mange leverandører, og velge å handle av en konkurrent av deg. Dette må beskrives som en normal og naturlig prosess.
    Fokusér heller på hvordan du kan bygge en relasjon til vedkommende likevel. Hvordan kan du få kunden tilbake til nettbutikken din på et senere tidspunkt? Nøkkelen her er god informasjon, blant annet om hva som skiller deg fra konkurrentene. Det er også en god idé å målrette e-post ut til de som har lagt varer i handlekurven uten å kjøpe.
  4. Bekymringer rundt sikkerhet ved betaling.
    Terskelen er høy for å legge igjen penger hos en aktør som fremstår uprofesjonell. Mange kunder blir øyeblikkelig skeptiske når nettsiden virker usikker.

    Her kan problemet for eksempel ligge i designet av nettbutikken, eller mangel på SSL-sertifikat (HTTPS). Det er viktig at det kommer tydelig nok fram at nettsiden din innehar sikkerhet rundt betalingsfunksjonen. Løsningen kan ligge i sosiale bevis på at man er en troverdig kilde – for eksempel kundeutsagn og tydelig kontaktinformasjon.
  5. For lang og komplisert check-out.
    Dette forekommer svært ofte for nettsider som konverterer dårlig. Dette punktet henger noe sammen med punkt 2. Gjør handleprosessen kort og enkel for kundene dine! Ha dette i bakhodet hele tiden, da dette er en hyppig årsak til SCAR.
    En enkel løsning kan være å utelukkende spørre kunder om det du trenger å vite. Unødvendig informasjon er kun irriterende å måtte gi fra seg. Jobb med flyten på nettbutikken, og skap et ryddig design og oppsett.
    Husk at tid oppfattes relativt, så ikke gi kundene dine altfor mye å gjøre på en gang. Oppfattet ventetid i en kjøpsprosess er ekstremt viktig å ikke undervurdere.
  6. Kunden finner ingen kupongkode.
    Kunder liker at du holder det du lover, og de vil helst ikke bli forskjellsbehandlet til det dårligere. På mange nettbutikker er et kupongkode-felt noe av det første man ser. Lær hvordan du benytter dette på en smart måte.
  7. Kunden finner ikke ønsket betalingsalternativ.
    8% forlater handlekurven fordi de ikke finner et betalingsalternativ de ønsker å bruke. Det er viktig å huske på at alle har sine preferanser. Prioriter å legge til rette for flere valgmuligheter.
    En idé er også å fronte de betalingsalternativene du tilbyr før kunden faktisk er i handlekurven. Da unngår man negative overraskelser.

Kort fortalt: Gjør kjøpsprosessen så enkel og attraktiv som mulig. Fjern alle hindringer som gjør at kundene ombestemmer seg, og ikke ønsker å kjøpe av deg likevel. Driver man nettbutikk må man hele tiden jobbe for å bli bedre. Det er en kontinuerlig prosess.
Avslutningsvis: Hva er egentlig en bra konverteringsrate? – Det er en konverteringsrate som er litt bedre enn den du hadde i går.

Dersom du synes dagens episode var nyttig, gi oss gjerne en anmeldelse på iTunes, så vi kan nå ut til flere som deg!

Send også gjerne inn spørsmål eller tema du ønsker at vi skal ta opp i senere episoder!

Comments are closed.

1 kommentar