Episode 9: Hvordan få 4 000 000 besøk på nettsiden din med innholdmarkedsføring
I denne episoden vil du lære hvordan lage en blogg som genererer over 2 millioner besøk hvert år, hvordan du kan få linker fra noen av verdens største nettsider og hvordan avgjøre om innholdet ditt er bra eller dårlig.
Hør episoden her:
Du kan også høre på:
Nyttig lenker fra episoden:
Velkommen til episode 9 av Markedsføringspodden! Dagens episode handler om innholdsmarkedsføring, også kjent som content marketing. Gjest i podcast-studioet er Tallin-baserte Steven Macdonald, som kan anses som en av verdens beste innen innholdsmarkedsføring. Steven har jobbet med digital markedsføring siden 2005, og har siden det vært nominert til en rekke priser av anerkjente firmaer. Mest kjent er han i dag for å jobbe i Superoffice (et CRM-selskap), og for å ha vært med å lage Superoffice-bloggen som genererer 2 millioner søk hvert eneste år. Gjennom å ha samlet over 10.000 leeds som Superoffice har brukt til å generere nye kunder, vil vi si Steven kan mye om innholdsmarkedsføring!
Steven deler i dagens episode sin historie om hvordan han har jobbet med innholdsmarkedsføring de 10 siste årene, og hva som har endret seg mest markant siden han startet. Stikkord her er en utvikling fra “copy-paste” til ansvar for fulle markedsføringskampanjer og mer analyse.
Synes du det er vanskelig å jobbe strukturert med innholdsmarkedsføring? Steven har en godt innarbeidet arbeidsrutine, og starter hver arbeidsdag på samme måte. Denne rutinen deler han i studio, og dette er tips man kan dra nytte av når man jobber med lignende arbeidsoppgaver.
Superoffice-bloggen ble lansert i 2012, og bloggen har siden dette hatt 4 millioner lesere. Steven har vært med på reisen siden starten, og forteller om hvilken utvikling bloggen har hatt disse årene. Hvilken strategi de hadde i starten samt hvordan de jobbet, har endret seg markant frem til i dag. Her er det mye å lære for de som virkelig ønsker å lykkes med sin innholdsmarkedsføringsstrategi.
Noen av Stevens viktigste tips er:
- Å være tålmodig. Å lykkes med innholdsmarkedsføring vil nødvendigvis ta tid, da konkurransen er skyhøy og man må bygge seg opp med et langsiktig perspektiv. Mange feiler fordi et tidsperspektiv på gjerne 1-2 år sjeldent samsvarer med ledelsens ønske om raske resultater. Det er også viktig å vedkjenne seg at kvalitetsinnhold ikke kan lages på et par timer – det tar raskt flere dager med arbeid. Det viktigste tipset er å ikke la bloggen dø ut, selv om resultatene lar vente på seg.
- Lenkebygging. Av Googles over muligens 200 rangeringsfaktorer, er Steven klokkeklar på at lenkebygging er en sentral faktor for rangering i søkemotoren. Jo flere lenker du har til en nettside – jo høyere vil du sannsynligvis også rangere. Steven forteller om naturlig lenkebygging, og kommer med gode tips til hvordan du kan arbeide strategisk med dette. Gjennom tiden med Superoffice-bloggen har han generert linker fra noen av verdens største nettsider, og forteller om strategiene sine bak denne suksessen.
- Høy kvalitet og unikt innhold. Steven publiserer innhold for Superoffice-bloggen én gang i måneden. Dette er et bevisst valg fremfor en høyere frekvens, fordi han har erfart at kvalitet trumfer kvantitet. Et av hans viktigste tips er å produsere unike studier, og gjøre research av høy kvalitet. En annen viktig faktor er å være orientert rundt hva som skaper verdi for leseren, fremfor å først fokusere på hva man selv ønsker å formidle.
Men hvordan kan du vite at innholdet ditt har høy kvalitet?
Steven forteller oss om hans Facebook-test. Denne er ganske enkel. Hver gang Steven er klar til å lansere nytt innhold, vil han dele det med sine Facebook-venner. Dette er folk han har nær kjennskap til, og som alltid forteller han nøyaktig hva de mener (i tillegg til at de gjerne er hans største kritikere). Dersom han føler seg komfortabel med å dele innholdet med disse menneskene, og han fremdeles er stolt av arbeidet sitt etter deres tilbakemeldinger – vil han publisere innholdet for verden.
- Å bruke tid på promotering. Dersom man publiserer innhold over en høy frekvens, vil man naturlig nok å mindre tid til promotering. Dette er en felle mange går i. Promotering av innhold som allerede er produsert og publisert må ikke undervurderes. Steven bruker gjerne et par dager på knallhard promotering, før han benytter ulike verktøy til vedlikehold av denne biten. Steven forteller også at en av hans viktigste promoteringsaktiviteter, er å først promotere nytt innhold internt i Superoffice via e-post til alle ansatte.
- Å konkurrere på søkeord med høyt volum. Den viktigste strategien til Steven og Superoffice-bloggen i dag, er å skape det beste innholdet innenfor ulike temaer og søkeord. Siden bloggen har en god del lesere, har de begynt å gå etter de søkeordene som er mest konkurranseutsatte. Steven forsøker å utkonkurrere de som allerede rangerer høyt på disse søkeordene, og forteller at strategien bak dette egentlig ikke er så vanskelig. Han vil som oftest se på innholdet som rangerer blant topp 10 i Google, og vurdere hvordan Superoffice-bloggen kan gjøre det bedre. Han inspireres av det som andre har gjort bra, og forsøker å gjøre noe enda bedre basert på dette. Dette er en ganske annen strategi enn hvordan de arbeidet helt i starten.
Steven deler også gjennom episoden konkrete tips til hvordan du kan øke kvaliteten på innholdet du produserer.
Vi spør også Steven hva han anser som de vanligste feilene folk gjør ved innholdsmarkedsføring i dag? Her kommer han med to bekymringer:
- Mange setter terskelen for innholdet sitt altfor lavt. I dag er konkurransen såpass høy at det ikke er nok å bare være god – man må være best. Hvis du vil rangere på topp 10 i Google, må du stille deg spørsmålet om innholdet ditt faktisk fortjener dette? Hvis det ikke er godt nok, så fortjener du ikke høy rangering. Spør deg selv – kan dette innholdet jeg nettopp har produsert være det beste innholdet på dette temaet?
- Mange gir opp for tidlig. Her har man gjerne igjen den dårlige kombinasjonen av at ledelsen ønsker raske resultater, samtidig som det tar stadig lengre tid å bygge seg opp en posisjon innen blogging. Skal man lykkes må man sikte skyhøyt. Å drive med innholdsmarkedsføring kan ikke bare være en hvilken som helst aktivitet en ansatt har på check-listen sin i løpet av dagen.
Dersom du synes dagens episode var nyttig, gi oss gjerne en anmeldelse på iTunes, så vi kan nå ut til flere som deg!
Send også gjerne inn spørsmål eller tema du ønsker at vi skal ta opp i senere episoder!
Dette kan du gjøre på Markedsforingspodden.no