Episode 2: Hva er SEO?

Her er episode 2 av Markedsføringspodden. Vi snakker om hva SEO er, hvorfor det er viktig og hva du kan gjøre for å komme i gang!

 

Velkommen tilbake til 2. episode av Markedsføringspodden! Dagens podcast handler om søkemotoroptimalisering, også kalt SEO.

Eivind og Even henter i dag frem sin brede kunnskap på SEO-feltet, og gir deg en solid innføring i hva du bør kunne. Her kommer en oppsummering av dagens episode:

 

Hva er egentlig SEO?

Kort oppsummert handler SEO om å være synlig på nett og i søkemotorer som Google, Yahoo og Bing. Hvorfor bør man også anse aktører som YouTube og Amazon som søkemotorer?

 

Hvorfor er det egentlig så viktig å være synlig i søkemotorer?

I dag handler alt om å være tilstede der brukerne er. I episoden lærer du mer om optimalisering av innhold, tjenester og produkter for å nå ut til de som skal finne deg. En søkemotor kan forstås som en “matchmaker” – funksjonen dens er å koble deg sammen med de du kan gjøre om til dine kunder, altså de du er relevant for.

 

SEO er tidkrevende arbeid, der det ikke finnes enkle snarveier. Google har blant annet mange algoritmer de holder hemmelig, og søkemotorene blir stadig smartere og avslører lett forsøk på juks. Kvalitet tar tid!

Likevel er det noen ting vi vet fungerer! Så, hvilke faktorer avgjør egentlig hvor enkelt det er å lykkes med SEO?

Eivind og Even bruker dagens episode til å dele sine erfaringer med deg, slik at du har bedre forutsetninger til å gjøre SEO-arbeidet riktig. Blant annet beveger de seg innom temaene teknisk grunnmur, indeksering og relevant innhold.

 

Teknisk grunnmur
Det viktigste stedet å starte. Hva må egentlig være på plass i den tekniske biten når vi snakker om SEO? Her snakkes det blant annet om navigasjon, mobilvennlig og leservennlighet.


Indeksering
Dette er en sentral del av den tekniske grunnmuren. Indeksering handler om at søkemotorer leser nettsiden din som en robot. Dersom en nettside ikke er indeksert, vil den heller ikke være synlig i søkeresultater.


Relevant innhold
Mange forbinder SEO med blogging. Hvorfor er det egentlig blitt slik?

 

Ved hjelp av en blogg får man mulighet til å lage ulike typer innhold. Det viktige er at dette innholdet er relevant med det du ønsker å levere. Lær deg hvordan du kan bruke innhold til å dekke og besvare søkeintensjoner, altså knytte informasjon opp mot det man leverer.

 

Tre konkrete anbefalinger til ditt SEO-arbeid

Tre anbefalinger:

  1. Google Search Console
    Installer Google Search Console. Dette kan beskrives som hjertet i SEO. Verktøyet er gratis og benyttes blant annet for innsikt i lesbarhet, synlighet, trafikk, søkevolum, mobiltilpasning, indeksering. Altså et suverent verktøy for generell hygienesjekk. Det er viktig å merke seg at verktøyet kun måler organisk søketrafikk, og derfor ikke betalte annonser. 
  2. Søkeordsanalyse
    Gjør alltid søkeordsanalyser. Det er en god måte å finne ut hva du faktisk bør bruke av ord i innholdet ditt. Dette er taktisk SEO-arbeid. Når du ønsker å være synlig på søkeord, er det nyttig å ha data på blant annet hvilket søkevolum og potensiale søkeordet har. Bruk av verktøy kan også gi deg forslag til andre varianter av relevante søkeord. Et forslag til gratis verktøy her er UberSuggest. 
  3. Konkurrentanalyse
    Foreta konkurrentanalyser. Her kan du enkelt og greit bruke søkemotoren for det den er verdt. Finn ut hva du bør være synlig på og hvilke relevante søkeord du kan benytte. Hvordan ser dine søkeresultater ut i søkeresultatet? Hvordan ser konkurrentene dine som havner over deg ut? Finner du noen markante forskjeller du kan ta lærdom av?
    Slik får du et tydeligere bilde på potensialet ditt. 

Nyttig lenker for å lære mer om SEO:

Vi anbefaler også å sjekke ut Facebook-gruppen “SEO og organisk synlighet” – her kan du forvente spennende diskusjoner med flinke folk.

Dersom du synes dagens episode var nyttig, gi oss gjerne en anmeldelse på iTunes, så vi kan nå ut til flere som deg!

Send også gjerne inn spørsmål eller tema du ønsker at vi skal ta opp i senere episoder!
Dette kan du gjøre på Markedsforingspodden.no