Episode 4: Hva er Google Ads?

Sist oppdatert: 20/12/2018

Vi snakker om hva Google Ads er, hvorfor det er viktig og hva du kan gjøre for å komme i gang!
Hør episoden her:

Nyttig linker: 

Velkommen til episode 4 av Markedsføringspodden! I dag snakker vi om Google Ads (også kjent som Google-annonsering og tidligere Google AdWords). Google Ads er Google sitt annonseverktøy, som du kan bruke til å nå ut til brukere på blant annet de fleste Google-plattformer.

I dag skal du få lære mer om hva Google Ads er, og hvilke muligheter du har med verktøyet samt noen tips til hvordan du kommer i gang på en god måte.

Google Ads består av annonser på søk, display, video, apper og shopping.

Episode 2 handlet om SEO og hvordan optimalisere for å bli godt synlig i organisk søkeresultat. Hva er egentlig forskjellen på SEO og Google Ads?

Likevel kan du ikke bare “betale seg til toppen” for enhver pris.

Google Ads er det man kaller en aksjonsplattform. Dette betyr at alle byr på søkeordene sine i søkeannonser. Dersom du byr mer enn hva dine konkurrenter byr, vil det du faktisk betaler kun være akkurat mer enn hva disse var villige til å betale.

Det handler derimot ikke kun om budgivning og hvem som er villig til å betale mest.

En annen sentral faktor er dine kvalitetspoeng (quality score)! Kvalitetspoeng kan enkelt forklares som (budet ditt X kvalitetspoeng + forventet effekt av annonseutvidelser = AdRank). Kvalitetspoengene er en indikator på hvor gode annonsene dine er, og det er AdRank som avgjør hvilken plassering du får. Årsaken til dette er at Google er avhengig av at annonsene som vises øverst faktisk er relevante for brukeren.

Som et eksempel: dersom du byr 2 kroner og har høye kvalitetspoeng, kan du faktisk få bedre plassering enn en som byr 5 kroner med dårlige kvalitetspoeng.
Dette er jo gode nyheter til de som ikke har så mye penger!

Men hva burde du velge? SEO eller Google Ads?

Even og Eivind anbefaler å prioritere begge deler. Årsakene til dette er:

Så – hvor bør du isåfall begynne når du starter med Google Ads?

Even anbefaler deg å plukke den laveste frukten på treet først – nemlig remarketing. Slik når du ut til brukere som mest sannsynlig allerede er interessert i det du annonserer for.

Videre bør du begynne med annonser på søk dersom du er nybegynner. Søkeresultatet i Google er et hyperrelevant sted for deg å være som annonsør, fordi du når ut til brukere som leter etter ting du eller dine konkurrenter tilbyr.

Lag en konto på ads.google.com dersom du ikke har det, og start med en søkeordskampanje. Gjør noe så enkelt som å starte en kampanje og annonsegruppe uten mer enn 1 eller 2 søkeord. Det viktigste er å få en følelse av hvordan Google Ads oppfører seg uten at du brenner pengene med en gang.

En god kontostruktur er det beste utgangspunkt – denne bør ta utgangspunkt i nettsiden din.

Videre er det viktig å tenke på at annonsegrupper på søkeordsnivå bør ha så like søkeord som mulig, fordi de vil vise den samme annonsen.

Annonser bør også være så relevante som mulig for å høste gode kvalitetspoeng.

Du lærer mer om hvordan du kan være relevant og få inn trafikk i denne podcast-episoden. Du får også tips til ulike måter du kan jobbe automatisk med Google Ads for å bli mer effektiv og lønnsom.

Tips til mer informasjon:

Dersom du synes dagens episode var nyttig, gi oss gjerne en anmeldelse på iTunes, så vi kan nå ut til flere som deg!

Send også gjerne inn spørsmål eller tema du ønsker at vi skal ta opp i senere episoder!