Episode 4: Hva er Google Ads?

Vi snakker om hva Google Ads er, hvorfor det er viktig og hva du kan gjøre for å komme i gang!

Hør episoden her:

Nyttig linker: 

 

Velkommen til episode 4 av Markedsføringspodden! I dag snakker vi om Google Ads (også kjent som Google-annonsering og tidligere Google AdWords). Google Ads er Google sitt annonseverktøy, som du kan bruke til å nå ut til brukere på blant annet de fleste Google-plattformer.

I dag skal du få lære mer om hva Google Ads er, og hvilke muligheter du har med verktøyet samt noen tips til hvordan du kommer i gang på en god måte.

 

Google Ads består av annonser på søk, display, video, apper og shopping.

  • Søkeannonsering er det de fleste kjenner til, og innebærer synlighet i søkeresultatet i Google. På det meste kan det vises fire annonser både over og under organisk søkeresultat.
  • Displayannonsering er en sammensetning av mange ulike nettsider, der du kan by på plass til å vise annonsene dine. Displayannonsering fungerer på samme måte som søkeannonsering. Man har auksjon hvor det handler om å ha de riktige budene. Slik kan du nå ut til mange flere enn de som bare søker.
    For eksempel mange lokalaviser, Youtube, blant annet Dagbladet bruker Googles børs for å selge annonseplasser.
  • Shopping handler om muligheten til å promotere produkter dersom du er en nettbutikk.
  • Video omfatter først og fremst YouTube, og synlighet av annonser her.
  • I tillegg kan du også få annonsene dine frem til brukere via apper.

 

Episode 2 handlet om SEO og hvordan optimalisere for å bli godt synlig i organisk søkeresultat. Hva er egentlig forskjellen på SEO og Google Ads?

 

  • Først og fremst vil annonser fra Google Ads i stor grad vises øverst, og man betaler for plassen. I motsetning til dette er vanlige (organiske) resultater gratis.
  • I organisk resultat, altså ved hjelp av SEO, er eneste måten å komme seg opp og frem på å jobbe med optimalisering. Her vil derimot Google Ads gi deg en viss mulighet til å betale seg til toppen, hvor du også opplever resultatene med en gang.
  • Annonser i Google Ads er mer beskyttet enn organiske rangeringer. I organisk søk kan algoritmeoppdateringer påvirke søkeresultatene dine.
  • Ved bruk av Google Ads har du full kontroll over hvordan annonsen din ser ut. Du bestemmer for eksempel annonseteksten selv. Du bestemmer også selv hvor synlig du ønsker å være.

 

Likevel kan du ikke bare “betale seg til toppen” for enhver pris.

 

Google Ads er det man kaller en aksjonsplattform. Dette betyr at alle byr på søkeordene sine i søkeannonser. Dersom du byr mer enn hva dine konkurrenter byr, vil det du faktisk betaler kun være akkurat mer enn hva disse var villige til å betale.

Det handler derimot ikke kun om budgivning og hvem som er villig til å betale mest.

En annen sentral faktor er dine kvalitetspoeng (quality score)! Kvalitetspoeng kan enkelt forklares som (budet ditt X kvalitetspoeng + forventet effekt av annonseutvidelser = AdRank). Kvalitetspoengene er en indikator på hvor gode annonsene dine er, og det er AdRank som avgjør hvilken plassering du får. Årsaken til dette er at Google er avhengig av at annonsene som vises øverst faktisk er relevante for brukeren.

Som et eksempel: dersom du byr 2 kroner og har høye kvalitetspoeng, kan du faktisk få bedre plassering enn en som byr 5 kroner med dårlige kvalitetspoeng.
Dette er jo gode nyheter til de som ikke har så mye penger!

 

Men hva burde du velge? SEO eller Google Ads?

Even og Eivind anbefaler å prioritere begge deler. Årsakene til dette er:

  • Du kan ta mye av det du lærer fra Google Ads inn i SEO-arbeidet ditt. For eksempel kan du finne søkeord det viser seg å være verdt å jobbe videre med organisk.
  • Selv om du allerede rangerer høyt organisk, kan du sikre deg enda mer plass og synlighet gjennom Google Ads. Du kan i tillegg til SEO-arbeidet annonsere for å komme over andre konkurrenter som annonserer.
  • Ved å bli enda mer synlig gir du brukere en ekstra mulighet til å klikke seg inn på nettopp din nettside. Slik sikrer du at folk faktisk kommer til deg.

 

Så – hvor bør du isåfall begynne når du starter med Google Ads?

Even anbefaler deg å plukke den laveste frukten på treet først – nemlig remarketing. Slik når du ut til brukere som mest sannsynlig allerede er interessert i det du annonserer for.

Videre bør du begynne med annonser på søk dersom du er nybegynner. Søkeresultatet i Google er et hyperrelevant sted for deg å være som annonsør, fordi du når ut til brukere som leter etter ting du eller dine konkurrenter tilbyr.

 

Lag en konto på ads.google.com dersom du ikke har det, og start med en søkeordskampanje. Gjør noe så enkelt som å starte en kampanje og annonsegruppe uten mer enn 1 eller 2 søkeord. Det viktigste er å få en følelse av hvordan Google Ads oppfører seg uten at du brenner pengene med en gang.

En god kontostruktur er det beste utgangspunkt – denne bør ta utgangspunkt i nettsiden din.

Videre er det viktig å tenke på at annonsegrupper på søkeordsnivå bør ha så like søkeord som mulig, fordi de vil vise den samme annonsen.

Annonser bør også være så relevante som mulig for å høste gode kvalitetspoeng.

 

Du lærer mer om hvordan du kan være relevant og få inn trafikk i denne podcast-episoden. Du får også tips til ulike måter du kan jobbe automatisk med Google Ads for å bli mer effektiv og lønnsom.

 

Tips til mer informasjon:

 

  • Google har bra sertifiseringsprogram. Her lærer du alt det grunnleggende det er kjekt å kunne for å mestre Google Ads. Vi anbefaler å ta sertifiseringene som tilbys for å vise at du er en “Google ekspert”.
  • Det finnes mange gode bloggposter, så søk etter dem (for eksempel “google ads for beginners”). Du finner blant annet en godt dekkende guide til både nybegynner og viderekommen på www.inevo.no/blogg.

 

Dersom du synes dagens episode var nyttig, gi oss gjerne en anmeldelse på iTunes, så vi kan nå ut til flere som deg!

 

Send også gjerne inn spørsmål eller tema du ønsker at vi skal ta opp i senere episoder!
Dette kan du gjøre på Markedsforingspodden.no