Episode 1: 6 prinsipper for påvirkning i salg og markedsføring

Sist oppdatert: 26/11/2018

Her er den aller første episoden av Markedsføringspodden. Vi snakker om grunnprinsipper for påvirkning!


Episoden:

Velkommen til tidenes første episode av Markedsføringspodden! Dette er en podcast for deg som jobber litt med markedsføring, deg som jobber mye med markedsføring, eller deg som rett og slett ønsker å øke kunnskapsnivået ditt på digitale trender.

I denne episoden blir du bedre kjent med Markedsføringspoddens programledere, Eivind Bodding og Even Ødegård. Begge to jobber i det Oslobaserte markedsføringsbyrået Inevo, og har i lengre tid savnet en podcast som Markedsføringspodden. Derfor har de nå tatt ansvaret i egne hender, og de har et godt grunnlag for å dele faget med deg som lytter!

Bli med på reisen hvor Eivind og Even deler sine faglige kunnskaper, eller innhenter spennende gjester i studio som også vil lære disse gutta nye ting!

Oppsummering:

Første episode handler om grunnprinsipper for påvirkning i salg og markedsføring. Samtalen tar utgangspunkt i Robert Cialdini´s 6 prinsipper for påvirkning: gjensidighet, sosiale bevis, indre konsistens, knapphet, autoritet og likhet.

Disse prinsippene er godt etablerte og evigaktuelle temaer som omhandler menneskers psykologi. Hvordan påvirkes vi egentlig? Dette er det verdt å kunne noe om i markedsføringsøyemed!

Her får du en liten faglig oppsummering av dagens episode:

  1. Gjensidighet
    Gjensidighet bunner i menneskers grunnleggende trang til å gjengjelde en tjeneste. Dette har vært iboende oss mennesker gjennom hele historien, og er vel så aktuelt i dagens moderne samfunn. For markedsførere vil det være interessant at en liten investering kan gi et enda bedre utslag andre veien. I episoden får du konkrete eksempler på hvordan dette kan gjennomføres i praksis, slik at det blir lettere for deg å be om noe tilbake fra kundene i fremtiden. 
  2. Sosiale bevis
    I mange settinger vil folk føle en usikkerhet tilknyttet hvilke valg de skal ta. Det som ofte skjer i disse sammenhengene, er at vedkommende ser på hva andre har valgt å gjøre. Vi er av natur grunnleggende opptatt av hva andre synes, og stort sett ønsker vi å unngå og skille oss ut fra mengden. Derfor påvirkes vi av hva de rundt oss gjør. I dag er ordene eksperter og influencere svært aktuelt her. Lær hvordan du kan bruke dette i markedsføring. 
  3. Indre konsistens
    Dette handler om å være forpliktet til det vi har sagt vi skal gjøre. Å for eksempel skrive ned noe vi skal gjøre, viser seg å øke sannsynligheten betraktelig for at vi faktisk gjør det. I episoden går Eivind og Even nærmere inn på “foot-in-the-door”-prinsippet, og du får høre om et interessant eksperiment på lokalsamfunnsnivå. For markedsførere vil det være nyttig å vite hvor lite som faktisk skal til før folk føler seg forpliktet til å gjennomføre en mer omfattende handling senere. Her får du tips til hvordan du kan få kundene dine til å føle en forpliktelse til dine produkter/tjenester. 
  4. Knapphet
    Enkelt og greit vil vi ha mer av det det er mindre av. Følelsen av eksklusivitet trigger interessen vår. I markedsføring er det derfor verdifullt å få frem hva som er unikt, og særlig hva man vil miste ved å ikke bruke produktet/tjenesten. Episoden byr på konkrete tips for for eksempel nettbutikker. Spotify, Gmail og Google+ er aktører man bør lære av her. 
  5. Autoritet
    Mennesker liker å høre på kredible, kunnskapsrike eksperter, og gjør gjerne som disse sier. Så hvordan kan du fremstå slik? Eivind og Even diskuterer enkle autoritetssymboler som øker sannsynligheten for at folk faktisk hører på deg. Et viktig spørsmål er: hvordan kan du fremstå kredibel og kunnskapsrik på en effektiv måte uten å skryte av deg selv?
  6. Likhet
    Vi er egentlig ikke så kompliserte vesener. Vi liker folk som er like oss selv. Vi liker også folk som gir oss komplimenter og jobber mot samme mål som oss. Mye handler om gjenkjennelsesfaktor – det at vi kjenner oss igjen på andre.
    Tupperware er et interessant eksempel på dette prinsippet. Man påvirkes av folk man kjenner og liker, som har samme interesser som seg selv.

    Hvordan kan man ta med seg dette prinsippet inn i utformingen av en nettside? Episoden diskuterer hvordan man bygger relasjoner til kundene, gir merkevaren riktig personlighet tilknyttet målgruppen samt viktigheten av å gi kundene genuine komplimenter.

Dersom du synes dagens episode var nyttig, gi oss gjerne en anmeldelse på iTunes, så vi kan nå ut til flere som deg!

Send også gjerne inn spørsmål eller tema du ønsker at vi skal ta opp i senere episoder!
Dette kan du gjøre på Markedsforingspodden.no

Sjekk ut Netflix-dokumentaren “The Push” (Handler om å få noen til å dytte noen ned fra et tak, for å ta livet av dem) – Denne var til stor inspirasjon for dagens episode (ingen ble skadet under innspilling)!